توسعه زیست‌حسگری با استفاده از دستاوردهای حوزه نور

یک تیم تحقیقاتی از اسپانیا و آمریکا به دستاوردهایی در حوزه فتونیک دست پیدا کردند که با استفاده از آن می‌توان حسگرهای زیستی را بهبود داد.

یافته‌های اخیر محققان دانشگاه نیومکزیکو نشان می‌دهد که دستاوردهای حوزه نانوفتونیک امکان بهبود حسگرهای زیستی مبتنی بر نور را فراهم می‌کند.

از آنجایی که کووید ۱۹ تاکنون جان میلیون‌ها نفر را گرفته و به سرعت در حال گسترش در جهان است، یک عامل مهم در کنترل شیوع این بیماری، توانایی آزمایش سریع و دقیق این ویروس و همچنین رصد تولید آنتی‌بادی آن در بدن است.

در همکاری مشترک میان دانشگاه نیومکزیکو و دانشگاه خودمختار اسپانیا (UAM)، محققان به آزمایش سریع و موثر ویروس کرونا پرداختند. نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه ACS Nano به چاپ رسیده است.

در این پروژه که توسط الجاندرو مانزاواکاس و همکارانش از گروه نانوفتونیک نظری UAM انجام شد، آن‌ها با استفاده از نانوفتونیک اقدام به ساخت زیست‌حسگری برای تشخیص سریع کووید ۱۹ کردند.

نانوفتونیک کاربردهای وسیعی از جمله زیست‌حسگری فراصوت دارد که از آن می‌توان برای تشخیص کووید ۱۹ استفاده کرد. در این فناوری ماده مورد نظر موجب تشکیل رنگ شده که با تکیه بر سیستم‌هایی که فقط به رنگ‌ها پاسخ می‌دهند می‌توان اقدام به شناسایی ماده مورد نظر کرد.

یک روش برای طراحی سیستم‌های با واکنش‌های باریک طیف، استفاده از مجموعه نانوذرات فلزی است، ساختارهایی کوچک در ابعاد نانو  که قادرند برهم‌کنش‌های جمعی در آرایه‌های تکرارشونده داشته باشند.

محققان این پروژه، به‌جای بررسی پیکربندی‌های کلی که حاوی ویژگی‌های یکپارچه هستند، به بررسی آرایه‌های دوره‌ای شامل نانوذراتی با دو اندازه مختلف پرداختند.

آلوارو کوارترو گونزالس، از محققان اصلی این پروژه می‌گوید: «برهم‌کنش میان دو نانوذره متفاوت منجر به واکنش باریک‌تری از آرایه‌های ذرات هم‌اندازه می‌شود. همچنین به‌عنوان یک مزیت دیگر، این فناوری نسبت به نقص ساختاری پایدارتر است؛ بنابراین، این آرایه‌ها که پاسخ مطلوب می‌دهند به‌سادگی در آزمایشگاه قابل تولید هستند.»

این تفاوت‌ها زمانی که فناوری به تولید انبوه می‌رسد، اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

 

منبع:

https://swordstoday.ie/new-advances-in-nanophotonics-have-the-potential-to-improve-light-based-biosensors/