مرحله نهایی اولین رویداد ملی طراحی و ساخت نانوحسگرهای تشخیص سریع برگزار شد

مرحله نهایی اولین رویداد ملی طراحی و ساخت حسگر های تشخیص سریع با هدف توسعه فناوری حسگر های تشخیص سریع در کشور و شناسایی و حمایت از  فناوران فعال این حوزه ۲۶ تیر ماه ۹۸ در سالن آمفی تئاتر صندوق نوآوری و شکوفایی  برگزار شد.

این رویداد ملی از سوی شبکه پیشران طراحی و ساخت حسگر های تشخیص سریع و با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری برگزار گردید و طی فرآیند رویداد در مجموع ۲۸ طرح به دبیرخانه رویداد ارسال شد که پس از ارزیابی و داوری آنها ۷ طرح برتر به مرحله نهایی رویداد راه پیدا کردند. این ۷ طرح فناورانه عبارتند از:

  1. طراحی و ساخت کیت تشخیص سریع بیماری اسهال کلی باسیلوزی گوساله ها با کمک نانو ذرات متصل به آنتی بادی نوترکیب
  2. نانو حسگر زیستی نوین غربالگری بیماران دیابتی برپایه فناوری میکروفلوئیدیک
  3. کیت تشخیصی بر پایه تلفن همراه جهت تشخیص اولیه بیماری فنیل کتونوریا
  4. سامانه تشخیص سریع و همزمان آلودگی های محیطی مبتنی بر نقاط کوانتومی کربنی
  5. کیت تشخیص ساده و ارزان ویروئید ها و ویروس های گیاهی بر پایه نانو رنگ سنجی
  6. تشخیص سریع آپاپتوز در مدل های دو بعدی و سه بعدی توموری با استفاده از پروب های نانوکلاستر فلورسنت بر پایه اندازه گیری سیتوکروم c
  7. زیست حسگر حالت جامد براساس مکانیسم انتقال انرژی فلورسانس رزونانسی نسبت سنجی در تعیین بیماری آلزایمر

همچنین ۱۱ طرح از طرح های فناورانه موفق شدند در قالب ارائه پوستر و نمایشگاهی در روز رویداد حضور پیدا کنند.

جناب آقای دکتر ابوالفضل میرزاپور دبیر شبکه پیشران طراحی و ساخت حسگر های تشخیص سریع در افتتاحیه مرحله نهایی رویداد ضمن تاکید بر امیت و ضرورت راهبردی این فناوری در کاربرد های مختلف به تشریح اهداف اصلی رویداد پرداخت و گزارش کلی از طرح های فناورانه دریافت شده در رویداد ارائه داد.

جناب آقای دکتر محسن دهنوی  رئیس گروه تولید، تجاری سازی و بازار ستاد توسعه زیست فناوری در سخنرانی خود ضمن تاکید بر تحولات فناورانه در حوزه سلامت به ویژه ترکیب فناوری اطلاعات و پزشکی، فناوری های تشخیص سریع را محور پایه اصلی سلامت دیجیتال دانست.  دهنوی ضمن تاکید بر حمایت ستاد زیست فناوری از طرح های فناورانه برتر در این رویداد از حمایت ویژه ستاد توسعه زیست فناوری از سه ظزح برتر این رویداد خبر داد.

گروه های فناورانه فوق به منظور کسب رتبه های برتر در این مرحله با یکدیگر رقابت کردند. شایان توجه است که فناوران صاحب طرح فوق، طی ۲۵ دقیقه طرح های تفصیلی خود، به همراه نمایش فیلم از فرآیند طراحی و ساخت محصول فناورانه را در حضور داوران فنی و تخصصی و داوران حوزه نوآوری ارائه دادند. پس از ارزیابی طرح های فناورانه جناب آقای دکتر گل محمدی عضو هیئت علمی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی با طرح فناورانه کیت تشخیصی بر پایه تلفن همراه جهت تشخیص اولیه بیماری فنیل کتونوریا حائز رتبه اول شد. جناب آقای دکتر مهدی گلچین عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان با طرح فناورانه طراحی و ساخت کیت تشخیص سریع بیماری اسهال کلی باسیلوزی گوساله ها با کمک نانو ذرات متصل به آنتی بادی نوترکیب و دکتر احسان شکری با طرح فناورانه کیت تشخیص ساده و ارزان ویروئید ها و ویروس های گیاهی بر پایه نانو رنگ سنجی به ترتیب رتبه ای دوم و سوم را کسب نمودند.

همچنین ۱۱ طرح از طر های فناورانه دریافت شده که در قالب ارائه پوستر و نمایشگاه در مرحله هایی حضور داشتند با یکدیگر رقابت کردند و در پایان جناب آقای دکتر حسین خوش سفر با طرح فناورانه ساخت یک کیت جدید سنجش زیستی آنتی ژن ویژه پروستات برای تشخیص اولیه و سریع سرطان پروستات به عنوان طرح برتر این بخش از سوی تیم داوران معرفی شد.

دکتر قانعی دبیر محترم ستاد توسعه زیست فناوری کشور سخنران برنامه اختتامیه مرحله نهایی اولید رویداد ملی طراحی و ساخت حسگر های تشخیص سریع ضمن تاکید بر اهمیت و ضرورت توسعه فناوری های تشخیصی در حوزه های سلامت بر ضرورت توسعه فناوری های تشخیص سریع در کشور تاکید کرد. دبیر ستاد زیست فناوری تلاش های صورت گرفته در فرآیند توسعه نوآوری و فناوری های حسگر های تشخیص سریع و برگزاری این رویداد ملی را مثبت ارزیابی کرد و افزود: به منظور توسعه فناوری های تشخیص سریع در کشور مشارکت حداکثری فناوران و نخبگان دانشگاهی لازم و ضروری است.

 در اختتامیه مرحله نهایی رویداد طرح فناورانه رتبه اول ضمن دریافت لوح تقدیر و تندیس طلایی رویداد جایزه نقدی ۳۰ میلیون ریالی، طرح فناورانه رتبه دوم ضمن دریافت لوح تقدیر و تندیس نقره ای رویداد جایزه نقدی ۲۰ میلیون ریالی و طرح فناورانه رتبه سوم ضمن دریافت لوح تقدیر و تندیس برنزی رویداد جایزه نقدی ۱۵ میلیون ریالی دریافت نمودند. طرح فناورانه رتبه چهرم ضمن دریافت لوح تقدیر جایزه نقدی ۱۰ میلیون ریالی و طرح های فناورانه رتبه ۵ تا هفت و رتبه بتر بخش نمایشگاهی و پوستر لوح تقدیر و جایزه نقدی ۵ میلیون ریالی دریافت نمودند.