توسعه فناوری جدید برای تشخیص زودهنگام تب دنگ

محققان دانشگاه Bath درحال‌ توسعه یک ابزار جدید برای تشخیص زودهنگام تب دنگ هستند. این ابزار به جلوگیری از عوارض جانبی تهدید کننده حیات فرد مبتلا حین بیماری کمک می‌کند.


تب دنگ یک بیماری ویروسی پشه‌زاد است. این ویروس توسط پشه‌ها در اکثر مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان با علائمی از تب و درد عضلانی-مفصلی گسترش پیداکرده است. هر سال حدود ۳۹۰ میلیون عفونت دنگ در سراسر جهان رخ می‌دهد. از این تعداد، ۵۰۰۰۰۰ مورد منجر به خونریزی ناشی از تب شده و سالانه ۲۵۰۰۰ نفر را در سراسر جهان به کام مرگ می‌کشد.

دکتر Paulo Rocha از گروه مهندسی برق و الکترونیک دانشگاه Bath، درحال‌ توسعه یک ابزار سنجش تلفیقی کم‌ هزینه برای تشخیص زودهنگام ویروس دنگ است. این ابزار در واقع یک پلتفرم جدید حاوی حسگرهای الکتریکی است که رفتار سلول‌های انسانی آلوده به ویروس دنگ را بررسی می‌کند.

هنگامی‌که فردی به ویروس دنگ آلوده می‌شود، پروتئین‌ها به‌ ویژه پروتئین غیر ساختاری۱ (NS1) تولید و از سلول‌های آلوده ترشح می‌شود. پزشکان نیز برای تست تب دنگ با استفاده از یک آزمایش خون ساده، وجود پروتئین NS1 را مورد بررسی قرار می‌دهند. با این‌حال، بسیاری از افراد مبتلا به ویروس دنگ ممکن است تشخیص داده نشوند؛ چرا که غلظت NS1 بسیار کم است. همین امر مانع از تشخیص درست و مداخله زودهنگام داروها برای مقابله با ویروس و کاهش اثرات آن می‌شود.

اما اکنون تیم تحقیقاتی دانشگاه Bath با استفاده از یک پلتفرم مربعی سه سانتیمتری، رفتار الکتریکی سلول‌های انسانی را که در محیط آزمایشگاه به غلظت‌های مختلف NS1 آلوده شدند، مشاهده خواهند کرد. آن‌ها معتقدند که درک بهتر رفتار الکتریکی این سلول‌ها، به ایجاد روشی حساس و دقیقتر برای تشخیص زودهنگام ویروس کمک خواهد کرد.

دکتر Paulo Rocha گفت: “ما با تعیین ارتباط سیگنال الکتریکی سلول و حضور NS1، بدون توجه به میزان غلظت NS1، می‌توانیم افراد آلوده به ویروس دنگ را زودتر تشخیص داده و درنهایت مانع از گسترش ویروس و عفونت جدی شویم.”

دانشمندان امیدوارند در آینده این تحقیق منجر به توسعه یک سیستم با هزینه پایین و یکبار مصرف برای تشخیص تب دنگ، تب زرد و هم‌چنین ویروس زیکا، که هر سه متعلق به خانواده Flaviviridae هستند، شود. این امر به نوبه خود به نفع برخی جوامع در کشورهای در حال‌ توسعه نیز خواهد بود که دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی محدود بوده و تب دنگ نیز شیوع بیشتری دارد.