اولین رویداد ملی «طراحی و ساخت نانو حسگر‌های زیستی تشخیص سریع» برگزار می‌شود/ شروع فراخوان از یکم اسفند ماه

دبیر اولین رویداد ملی طراحی و ساخت نانو حسگر‌های زیستی تشخیص سریع گفت: فراخوان این رویداد که خرداد سال آینده در تهران برگزار می‌شود، از یکم اسفند ماه ۹۷ آغاز خواهد شد

دبیر اولین رویداد ملی طراحی و ساخت نانو حسگر‌های زیستی تشخیص سریع گفت: فراخوان این رویداد که خرداد سال آینده در تهران برگزار می‌شود، از یکم اسفند ماه ۹۷ آغاز خواهد شد.
دکتر ابوالفضل میرزاپور دبیر اولین رویداد ملی طراحی و ساخت نانو حسگر‌های زیستی تشخیص سریع در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ در خصوص برگزاری این رویداد اظهار کرد: این دوره اولین رویداد ملی است که در حوزه‌ی طراحی و ساخت نانو حسگر‌های تشخیص سریع برگزار می‌شود و مجری آن شبکه‌ی پیشران طراحی و ساخت حسگر‌های زیستی تشخیص سریع با همکاری ستاد زیست فناوری کشور و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.
اولین رویداد ملی «طراحی و ساخت نانو حسگر‌های زیستی تشخیص سریع» برگزار می‌شود/ شروع فراخوان از یکم اسفند ماه
وی برگزاری این رویداد را امری ضروری و اساسی دانست و گفت: دو نکته‌ی اساسی در رابطه با برگزاری این رویداد وجود دارد؛ یک مسئله بحث تحولاتی است که در حال حاضر و در آینده در حوزه‌ی سلامت و پزشکی در حال وقوع است؛ پزشکی بیشتر به سمت پزشکی شخصی و پزشکی مبتنی بر ارتباطات و فناوری اطلاعات حرکت می‌کند و یکی از مهمترین فناوری‌ها در این موضوع، بحث تشخیص سریع و تشخیص در موقعیت است.

دکتر میرزاپور ادامه داد: با توجه به این تحول بزرگ و اینکه در دنیا این موضوع به شدت مورد توجه قرار گرفته، لازم است تشخیص سریع و مستمر بعنوان یکی از اولویت‌های اساسی شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی، مورد توجه قرار گیرد، البته محصولات متعددی نیز در بازار ارائه شده و شرکت‌های بزرگ در حال تجاری سازی هستند.

نیاز‌های کشور در حوزه فناوری‌های تشخیصی بومی‌سازی نشده است
وی تصریح کرد: در کشورما به موضوع حسگر‌های زیستی در فاز تحقیق و پژوهش توسط گروه تحقیقاتی و دانشگاهی، پژوهشگران ارشد و دکتری، تعیین موضوعات رساله دکتری و موضوعات فناوری توجه خوبی شده، اما تاکنون نتوانسته‌ایم نیاز‌های کشور را در حوزه‌ی فناوری‌های تشخیصی و سریع کاملا تولید و بومی‌سازی کنیم.

دکتر میرزاپور گفت: بخش زیادی از نیاز کشور در حوزه‌ی تشخیص سریع در اپلیکیشن‌های مختلف مثل اپلیکیشن‌های پزشکی، کشاورزی، دامپزشکی و کاربرد‌های امنیتی و دفاعی توسط شرکت‌های خارجی تامین می‌شود و حجم بالای واردات را در حوزه‌ی محصولات فناوری داریم.

اولین رویداد ملی «طراحی و ساخت نانو حسگر‌های زیستی تشخیص سریع» برگزار می‌شود/ شروع فراخوان از یکم اسفند ماه
دبیر اولین رویداد ملی طراحی و ساخت نانو حسگر‌های زیستی تشخیص سریع ادامه داد: با توجه به اینکه ظرفیت پژوهشی در دانشگاه بوده و از نظر دانشی هم طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی خوبی انجام شده احساس کردیم اگر بتوانیم فرآیندی را طراحی کنیم که طی آن گروه‌های تحقیقاتی بتوانند ایده‌ها، نظرات، طرح‌ها و نمونه ها‌ی آزمایشگاهی که تا کنون تولید کرده‌اند، را ارائه دهند.

وی در همین زمینه تصریح کرد: نمونه‌های برتر طی فرآیند ارزیابی مشخص و رقابتی که با هم خواهند داشت، انتخاب می‌شود؛ همچنین ضمن ارائه‌ی آموزش‌های لازم برای توسعه‌ی این فناوری، شرایط را برای تامین برخی از نیازمندی‌های فناوری، تحقیقاتی و برخی از زیرساخت‌هایی که نیاز دارند، شرایط را آماده خواهیم کرد تا تولید این محصول به صورت تجاری با همکاری شتاب‌دهنده‌ها و صندوق‌های سرمایه گذاری داخلی صورت گیرد و هدفمان این است که پس از برگزاری این رویداد حداقل چند محصول قابل ارائه به بازار داشته باشیم.

اولین رویداد ملی «طراحی و ساخت نانو حسگر‌های زیستی تشخیص سریع» برگزار می‌شود/ شروع فراخوان از یکم اسفند ماه
وی در مورد زمان برگزاری رویداد ملی طراحی و ساخت نانو حسگر‌های زیستی تشخیص سریع گفت: شروع فراخوان این رویداد از یکم اسفند ماه ۹۷ خواهد بود و تیم‌ها، محققین و گروه‌ها تا بیستم فروردین ماه ۹۸ فرصت خواهند داشت تا طرح‌ها و ایده هایشان را با مراجعه به سایت http://fast-diagnostic.ir ارائه دهند.

پانزده تیم برتر به مرحله نهایی راه خواهند یافت
دکتر میرزاپور ادامه داد: پس از ارزیابی اولیه طرح‌ها، پانزده تیم برتر جهت ورود به حوزه‌ی رقابتی این رویداد که در خرداد ماه سال ۹۸ برگزار خواهد شد، راه می‌یابند؛ این تیم‌ها با توجه به شاخصه‌ها و مولفه‌های حوزه‌ی نوآوری و فناوری ارزیابی شده و نهایتا شش تیم برتر جهت بهره مندی از حمایت‌های شبکه و ستاد فناوری تعیین می‌شود.

دبیر اولین رویداد ملی طراحی و ساخت نانو حسگر‌های زیستی تشخیص سریع با اشاره به استقبال تیم‌های مختلف دانشگاهی از این رویداد، تصریح کرد: با توجه به رویداد‌هایی که در گذشته برگزار کردیم احتمال می‌دهیم که حدودا بین پنجاه تا صد تیم در این رویداد شرکت کنند.

وی افزود: برای ورود افراد،  طرح‌ها و ایده‌ها به این رویداد، شاخصه‌های خاصی قرار نداده‌ایم مگر اینکه حداقل نمونه‌های آزمایشگاهی را طراحی و ساخته باشند. از سوی دیگر اگر افرادی عضو شبکه‌ی پیشران شوند و براساس شاخصه‌های ما عضویتشان تایید شود، برای حضور در رویداد تخفیف خواهند داشت.

اولین رویداد ملی «طراحی و ساخت نانو حسگر‌های زیستی تشخیص سریع» برگزار می‌شود/ شروع فراخوان از یکم اسفند ماه
دکتر میرزاپور در رابطه با جوایز و حمایت از تیم‌های برتر اظهار کرد:  ستاد زیست فناوری به تمام شرکت کننده‌هایی که طرح هایشان در فاز اول پذیرفته می‌شود،  گواهینامه‌ی معتبر اعطا خواهد کرد. همچنین؛ جایزه نقدی به هر کدام از گروه‌های برتر به مبلغ صد میلیون ریال، اختصاص می‌یابد.

دبیر اولین رویداد ملی طراحی و ساخت نانو حسگر‌های زیستی تشخیص سریع در ادامه تصریح کرد: برند‌های پژوهشی و الگو‌ها‌ی حمایتی شبکه و ستاد که شامل سرمایه گذاری، خرید دانش فنی و معرفی به پارک‌های علم و فناوری مرتبط با ستاد توسعه زیست فناوری اهدا خواهد شد.

وی در پایان یادآور شد که طرح‌های دانشجویی هم می‌توانند در این رویداد شرکت کنند، اما مشروط بر اینکه نمونه‌ی آزمایشگاهی حتما داشته و به نتیجه‌ی خاصی رسیده باشند.